Cas típic 1832: noi li agrada noia, noi li agrada passar cables

Posted: 2014-02-11 in Entreteniments

La solució al enigma anterior:

 

Guanyador: L’anava a declarar desert, però com que sempre ha de guanyar algú, hem dono el premi a mi mateix. Guanyador: Pons
Guanyadora: Consol

I l’enigma d’avui:

En una habitació de 10 metres de llarg 4 d’ample i 4 de profunditat alçària, es vol passar un cable del punt A que esta en mig de la paret del fons i a mig metre del terra, fins al punt B que esta a la paret oposada a mig metre del sostre. Per raons de seguretat el cable no pot estar mai al aire, sempre ha de passar pel terra, sostre o paret. Quina es la distància mínima del cable? (Es menys de 14 metres).

image002

Anuncis
Comentaris
  1. jpmerch ha dit:

    No entenc les dimensions de l’habitació. Quina és l’alçària?

  2. ahse ha dit:

    Visca el guanyador de l’enigma anterior!!
    Visca el Pons!

  3. ahse ha dit:

    No entenc per on volen passar el cable. Hi ha sostre fals a l’habitació o què?

  4. McAbeu ha dit:

    He fet alguns càlculs (i alguns dibuixets) però de moment no trobo un resultat menor de 14. Hi aniré rumiant i si s’encén la bombeta (cosa difícil si encara no hi ha el cable instal·lat) tornaré per aquí.

    • Pons ha dit:

      Que estrany que El Llibre no el sàpiga aquest!

    • ahse ha dit:

      Recorda que ets humà i que de ben segur estàs equivocat! Qui sap si els teus calculs no els has fet malament?

      • McAbeu ha dit:

        Fins ara sempre em deies que els meus càlculs podien estar equivocats quan encertava l’enigma, si avui que no ho faig també m’he equivocat en els càlculs veig que només em queda una solució: Deixar de calcular. ;-D

        PS: Però no ho faré, que m’ho passo molt bé barallant-me amb els enigmes d’en PONS :-))

  5. maria ha dit:

    bufff

  6. JOMATEIXA ha dit:

    Faig tart, però en vista de l’èxit, ja he fet bé.

  7. JOMATEIXA ha dit:

    No m’agrada gens el bitxo que em posa de perfil aquesta maquinota.

  8. Lluna ha dit:

    Jo diria que la llargaria seria de 9 metres: 4,5 del punt A fins al sostre + 4 del sostre fins la pared de davant i el mig que baixa per la pared fins el punt B :)

  9. Lluna ha dit:

    I jo diria que l’enigma anterior tb l’encerta la Consol…

  10. McAbeu ha dit:

    Li he dedicat deu minuts més aquesta tarda però no ho acabo de veure.
    Rellegint l’enunciat he vist que diu que el punt B és a la paret oposada a l’A, a 0’5 m del sostre i no diu que sigui al mig de la paret com el A, Suposo que s’ha de sobreentendre, no?.
    Perquè, si la resposta és no que no haig de sobreentendre res i el punt B pot ser a un cantó de la paret, aleshores amb 12’37 m de cable n’hi ha prou.

    • ahse ha dit:

      Recorda també que els humans no podem sobreentendre!!

    • Pons ha dit:

      Bona idea això d’aprofitar les omissions de l’enunciat, però en aquest cas resulta que el Punt B també està al mig de la paret.
      Et recomano que et facis un model de l’habitació. Si pot ser un model en 3D. Millor encara, agafa una capsa rectangular ;)

    • McAbeu ha dit:

      AHSE: Són els dofins els que no poden sobreentendre, els humans sí. ;-D

      PONS: M’ho temia. Pel que fa al model 3D, doncs no et descarto que en busqui un…

  11. Consol ha dit:

    Fa temps, a l’escola, em van explicar que la distància mínima per unir dos punts és la línia recta. Potser, avui, les coses han canviat, no ho sé. A manca d’altres coneixements més avançats sembla lògic pensar que el cable ha de mesurar, si el fem passar pel sostre: 3,5m+10m+0,5=14m, o si el fem passar pel terra: 0,5m+10m+3,5m=14m. Potser l’enigma rau en que si passem el cable, a vista, per la pared haurem escorçat aquesta distància a raó del gruix del mateix cable, i per tant, no arribarà a ser 14m. Estic intrigada per saber la resposta correcta.

    • Pons ha dit:

      Va, donaré una mica de pista. Tens tota la raó. La distància mínima entre dos punts es la línia recta. El recorregut que tu marques no es la línia recta. Pensa que estem en un entorn en 3 dimensions. La línia recta seria fer travessar pel mig de l’habitació el cable, però com que ens ho han prohibit hem de buscar una manera que passi per les parets. El problema es que estem molt més acostumats a fer càlculs sobre dos dimensions que no pas amb 3 dimensions.

  12. McAbeu ha dit:

    He llegit la pista que li has donat a la CONSOL però segueixo sense veure-ho. En el moment que l’enigma ens obliga a passar per les parets, estem en les dues dimensions, no?. Em fa ràbia comprovar que se m’escapa alguna cosa i també estic molt intrigat per saber la solució…. m’està agradant molt aquest enigma. :-))

    • Pons ha dit:

      Primer de tot, recorda que a part de passar per les parets també pots passar pel terra o pel sostre. I segon i més important, hi ha una manera de convertir aquesta habitació en 3D en una en 2D. Per això et vaig dir que agafessis una capsa, per exemple una capsa de sabates amb tapa inclosa, i millor si es una capsa que no li tens molt apreciï…

  13. Consol ha dit:

    Aleshores podem entendre que la pared del fons no té 4 metres d’alçada sinó, per exemple, 0,50m. Aleshores el cable pot mesurar si el fem passar pel sostre: 10m+ 0,50m= 10,50m com a mínim. Per complir-se la condició de menys de 14m cal que l’alçada de la pared del fons sigui menor de 4 m.

  14. McAbeu ha dit:

    No m’ho crec ni jo, però em penso que ja ho he trobat. M’ha sortit que es pot fer amb 13’66 m de cable.
    Tenia clar des del primer moment, que la distància més curta entre dos punts és la línia recta però totes les línies rectes que trobava feien almenys 14 metres (la que passava pel sostre 14, la que passava per la paret 14’3 …). Avui, repassant els esquemes que he anat dibuixant aquests dies, he vist que hi havia una altra possibilitat de línia recta que passes per sostre i paret alhora (que de fet era el que m’havies dir tu com a pista però que jo fins ara no havia visualitzat).
    T´he fet un DIBUIX explicant les diferents possibilitats que m’han portat a la que espero que sigui la solució correcta.

Comenta que es gratuït, de moment...

