Cas típic 2171: noi li agrada noia, noi li agrada volar amb hidrogen

Posted: 2015-06-22 in Articles

Tinc un veí invident que està subscrit a la Vanguardia i a vegades m’aprofito d’ell i li robo. Soc així de cruel… A més a més li robo per pura crueltat, per què després deixo els diaris en una pila sense mirar-mels. Fins que algun dia agafo un diari de la pila i trobo algun article interessant com ara aquest de l’hidrogen. i el comparteixo en el bloc, ja veus tu. Aquest article és del 2012, o sigui que ja us podeu imaginar com de grossa es la pila. Gairebé que li puc treure el tag actualitat al post.

Dentro de ocho años, en el 2020, podríamos lograr realizar el primer vuelo de prueba de nuestro avión comercial europeo…

¿Qué ganaríamos?

Bruselas-Sydney en cuatro horas.

Eso es rápido.

Iríamos a mach 8 (ocho veces la velocidad del sonido, que es 343,2 m/s.) Eso significa volar diez veces más rápido que la media de los actuales aviones comerciales, cuya velocidad es de mach 0,8.

Magnífico.

Ahora calcule todas las duraciones de vuelos de larga distancia que ya conoce y considere la significativa reducción de tiempos…

¡Eso sí que es volar!

Tecnológicamente ya es posible. Pero insisto en que se trata de una opción alcanzable sólo si hay voluntad política y avanza la Unión Europea, que necesita de proyectos como este para ilusionar a los europeos.

¿En qué sentido?

Hablamos de aviones limpios, sostenibles: un enorme avance contra el cambio climático, porque no usarían combustibles fósiles, sino hidrógeno, una tecnología ya madura y totalmente comprobada en nuestro programa espacial. Tenemos, de hecho, una planta de fabricación en la Guayana francesa.

¿Por qué es tan eficiente el hidrógeno?

Porque un kilo de hidrógeno produce casi tres veces más energía que el fuel. Ya lo utilizamos rutinariamente con nuestros cohetes y lanzaderas de satélites europeos: piense que hay más de 300 geoestacionarios operativos ahora mismo…

¿Y qué problema tiene el hidrógeno?

Ninguno. No contamina en absoluto, porque su residuo es H2O: agua.

Entonces, ¿por qué no lo usamos ya?

Su fabricación por electrolisis resulta hoy más cara que la de los combustibles derivados del petróleo. Pero si fabricáramos mucho hidrógeno, se crearían economías de escala y así se abarataría. Y llegaría a ser más barato que el petróleo…

En cualquier caso, sería un progreso.

… Pero por el camino habría que superar otra paradoja trampa: al disminuir la demanda de petróleo, también bajaría su precio y, de nuevo… ¡Sería más barato extraer y refinar petróleo que fabricar hidrógeno!

El progreso, entonces, no es tan fácil.

El progreso tecnológico siempre depende del político. Aunque parezca que no avanzamos en prestaciones, porque la tecnología “no ha llegado hasta ese punto”, es al contrario: la tecnología avanza hasta donde quiere el político y a la velocidad que él decide. Por eso, deberíamos elegir a políticos comprometidos con una Europa fuerte y unida, decidida a progresar y a no contaminar. Y frenaríamos el cambio climático.

Estamos lejos de eso.

La tecnología ya existe y la demanda, también. Todos los vuelos entre Europa y Australia se llenan y hay listas de espera de tres meses. Además, podríamos conseguir duraciones de trayecto parecidas en las rutas entre la Unión Europea y Los Ángeles y a Tokio, Pekín, Shanghai: una gran cantidad de interesantísimos destinos asiáticos. El mundo sería de verdad uno.

¿Cuántos pasajeros llevará su avión?

Hasta trescientos.

¿Cuál es la hoja de ruta del proyecto?

La primera etapa tecnológica es alcanzar un mach 2 en un avión privado pequeño de 10, 15, como mucho 20 plazas.

¡Qué juguete más bonito!

Ya existe una enorme demanda de ese tamaño para uso privado a velocidad realmente intercontinental con combustible de hidrógeno. A partir de esa realidad, la hoja de ruta de nuestro proyecto se aceleraría.

Todos querríamos uno.

Pero sólo accedería a él en principio un grupo muy selecto, y, por eso mismo, extremadamente precavido: el mínimo fallo de seguridad en cualquier prueba o, mucho peor, ya en servicio, dejaría nuestro proyecto aparcado durante años.

¿Qué aspecto tendrán los aviones?

Cada vez serán más integrados, formando un solo bloque el fuselaje, el motor y las alas.

¿No se verán las grandes alas de hoy?

Estarán más pegadas al fuselaje. Y las hélices de las turbinas tendrán un enorme diámetro… de hasta cuatro metros,

Supongo que serán más ligeros.

Mucho más. Los aviones se fabricarán con más composites (plásticos y nuevos materiales) ligerísimos y no por ello menos resistentes y fiables. Hoy ya más de la mitad de un avion son esos composites, pero ese porcentaje aumentará.

¿Y los aeropuertos?

Eso forma parte de la enorme inversión pública necesaria: aeropuertos que puedan alojar, repostar, servir a los nuevos aviones de hidrógeno. Pero no tenga miedo a la inversión pública: crea empleos…

¿Los norteamericanos también trabajan ya en su propio avión de hidrógeno?

Hay terrenos en los que competimos y este es uno. Recuerdo que el Concorde sufrió cierto bloqueo comercial de EE.UU. porque, en sus inicios, no tenían ningún avión supersónico que pudiera disputar ese mercado al europeo.

¿Este avión es su proyecto favorito?

En la Agencia Espacial Europea puedes realizar, como mucho y con suerte, cuatro proyectos, ya que la duración media de cada uno es de diez años, pero el avión de hidrógeno para mí vale por todos.

Comentaris
  1. ahse escrigué:

    Sembla de conte xinès que el gran Pons hagi de robar Vanguardies al vei invident, quan de ben segur al demanar-lo de manera respectuosa el rebria, i amb gràcies per l’honor de dirigir-li la paraula que li estaria fent al tal vei. També sembla de conte, aquest cop europeu, que un vei invident tingui una subscripció a Vanguardia…

    Ara bé, això que surt a l’article sembla una mica surrealista. Si al món no troben “els diners” ni per donar una mica de menjar als pobres d’Africas, qui dimonis es permetria fabricar H2 per fer avions supersonics de ús comercial?? I volen dir que el proces d’obtenir H2 no contamina o què?

  2. Anna escrigué:

    Que n’ets de cruel ….

  3. MadeByMiki escrigué:

    Fins hi tot un invident pot veure la manipulació de La Vanguardia… Que bé aniria el meu cotxet amb hidrogen :-)

    • Pons escrigué:

      Va, va, respira una mica i surt una de política.

    • ahse escrigué:

      Quin Mach creus que aguantaries? :-D :-D :-D

      • MadeByMiki escrigué:

        El meu Suzuki no aguantaría més de Match 0.2… Pobret, és molt petitó

        • ahse escrigué:

          Quan dius Match et refereixes a Paris Match o a alguna altra revista de moda? Jo crec que parlava més aviat de unitats de medició emprades en física, i quan dic física em refereixo a la ciència i no pas a l’educació ;-)

          • MadeByMiki escrigué:

            Però que vols que sàpiga un pobre florista de física??

          • ahse escrigué:

            Per què no? Si és la ciència que estudia gran part de les lleis que governen el teu món! T’imagines com aniries a treballar si l’acceleració gravitacional a Barcelona fos la meitat de la del teu poble? O si de cop escalfant la teva botiga amb una aeroterma les plantes es cobririen de gel?

  4. Eva escrigué:

    El teu veí invident que llegeix La Vanguardia probablement també llegeix el blog Pons. Vull dir, la versió en Braille del blog Pons.

    • Pons escrigué:

      Efectivament, té un pantalla de plasma que endureix els píxels magnèticament per formar els lletres en braille

    • ahse escrigué:

      El veí invident li està pagant al Pons en or per tenir els CT-s d’aquest bloc traduits a braille!! I vosaltres desagraits que ho teniu tot gratis i no n’aprofiteu…

  5. Montse escrigué:

    Hidrògen al combustible i heli a la ditxosa maleteta de 55x35x20 perquè no superi els 10 kg. Aix, que dur és ser pobre :(

  6. XeXu escrigué:

    L’article és encara vigent, fins el 2020 podràs dir que està d’actualitat. Llavors veurem si es compleix el que diu aquest paio. A un dels llibres del Dan Brown ja parlava d’una mena d’avió d’aquests que el porta d’EUA a Europa en menys d’una hora o així, suposo que ho recordaràs.

    Tenint en compte que l’hidrogen és l’element més abundant de l’univers, com és que ningú l’ha patentat encara per comercialitzar-lo com a combustible? Matèria prima no en falta.

    • ahse escrigué:

      Costa massa.

    • Pons escrigué:

      Si, em sona lo del Dan Brown. Crec que era en el símbol secret, el que passa a Washington.

      A l’univers hi ha Hidrogen per donar i per vendre cert, però llàstima que aquí a la terra sigui d’allò més estrany trobar-lo com a hidrogen elemental.

      • XeXu escrigué:

        Doncs jo diria que era a ‘Àngels i dimonis’, ves per on. El viatge que fa crec que és d’EUA a Europa, però puc estar equivocat.

  7. Consol escrigué:

    M’agrada aquest article que has rescatat de la Vanguardia. Em fa pensar que l’economia mundial està en molt males mans: primen els interessos d’uns pocs per damunt dels de la majoria de la gent i no els importa destruir el planeta ni deixar greus problemes a les generacions futures.
    Per cert, el teu veí perquè rep La Vanguardia si no la pot llegir? Te l’hauria de regalar per instruir-te i instruir-lo.

    • ahse escrigué:

      Per llegir-la en braille i passar-li els seus apunts al becari del Pons que en surtin més casos típics.

    • Pons escrigué:

      Jo també penso que l’economia mundial està en males mans, hauria d’estar a les meves mans!

      Ja ho he dit abans, es la Vanguardia en braille

  8. ricard escrigué:

    Llegint la Contra de La Vanguardia s’aprèn força. Llàstima que no serveixi per arribar a final de mes.

    • Pons escrigué:

      Depèn del dia. Hi ha contres que estan bé, però has de vigilar que de tan en tan et colen cada pseudociència que tela.

  9. Xavier Pujol escrigué:

    El que no rep la Vanguardia monàrquica, com que fa anys que no s’actualitza es deu creure que encara regna el Juanca.
    Quan siguem una República un dia li deixes per a que ho llegeixi.

  10. Gemma Sara escrigué:

    I a mi que m’ha vingut por a volar de gran… esclar que patiria menys estona!

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