Cas típic 2540: noi li agrada noia, noi li agrada ser un pinxo

Posted: 2017-01-27 in Llibres
Maton que soñaba con un lugar en el paraiso,El_135X220El pinxo que somiava amb un lloc en el paradís – Jonas Jonasson

Un llibre amb un títol així només pot ser de Jonas Janosson o d’algun del seu estil. En aquest llibre ens trobem amb un assassí que acaba de complir la condemna i es guanya la vida fent encàrrecs que consisteixen en apallissar a la gent, un recepcionista desmotivat i una pastora retirada que no creu en déu seran els seus managers.

L’estil de Jonas Jonasson es molt especial, si heu llegit l’avi que va saltar per la finestra o l’analfabeta ja ho sabreu, i Jonasson sempre segueix aquest estil, gent amb poc sentit comú que s’espavila per trobar oportunitats de negoci arriscades (quan no directament il·legals) però que sorprenentment funcionen, com a mínim durant un temps, i que sempre involucra a persones mentalment inestables que no saps mai per on et sortiran, invariablement els protagonistes es trobaran amb gent que se’ls vol carregar.

A mi m’agrada l’estil Jonasson, però reconec que després de dos llibres el tercer comença a estar molt vist tot això. Tot el llibre té un fons humorístic, però no res de l’altre mon, vas llegir perquè en cada curt capítol van passant coses i tens curiositat per saber com acabarà tot, però no es un llibre que enganxi, perquè al ser personatges tan poc seriosos poc et preocupa realment què els hi passi, tot i que saps que per nassos ha d’acabar bé. Per què els altres dos llibres d’en Janosson tenen un set i aquest un sis? Aquest es pitjor? No, simplement que ja se’m fa repetitiu, fos quin fos el que m’hagués llegit últim s’hauria emportat el sis. Potser aquest tercer es el menys fantasiós dels tres, ja que els protagonistes només fan que aprofitar-te de les ingenuïtat de la gent, i gent ingènua que es deixa prendre els calers n’hi hagut sempre. En resum, si ja heu llegit un Janosson ja sabreu que us trobareu, si no n’heu llegit mai cap podeu començar per aquest o podeu començar per un altre, dona igual, lo important es que feu el que feu no mireu mai la peli de l’avi que va saltar per la finestra.

Nota: 6/10

Comentaris
  1. ahse ha dit:

    Fet! Jo no miraré mai la peli del avi i potser llegiré algun llibre. ^^

  2. McAbeu ha dit:

    Doncs a mi aquest em va agradar més que els altres justament per això que tu també dius, perquè no és tan fantasiós. Els dos primers sí que són, al meu parer, ben bé el mateix (un personatge ben humil que arriba a tractar amb les més “altes esferes”), en canvi aquest va per una altra banda. Amb el mateix estil (això sí) i també des de l’humor (jo el vaig trobar més divertit que els altres) toca el tema del fàcil que és entabanar a la gent (en aquest cas amb la religió) i això me’l va fer força més interessant que els anteriors.
    Tampoc vull dir amb això que sigui el millor llibre que he llegit mai, simplement és que guanya en comparació amb els altres dos de l’autor. No sóc de posar notes però, si ho hagués de fer, els puntuaria, per ordre de publicació amb un 6, un 5 i un 7.

    • Pons ha dit:

      Objectivament el fet que aquest sigui el més versemblant dels tres potser si que el fa ser millor, però com que no puc ser objectiu perquè ja he llegit els dos anteriors fa que estigui una miqueta cansat de Jonassons.

    • ahse ha dit:

      El Pons estava cansat, eh? On són els teus sentiments?! On és la teva empatia per al Pons??

  3. XeXu ha dit:

    Podria dir que et faré cas, però la veritat és que he fet cas a la diversa gent que m’ha parlat d’aquest llibre prèviament. He llegit els dos anteriors llibres de l’autor i em van agradar prou, per passar l’estona. Però la saviesa de ma mare, que em va advertir que aquest ja cansava, juntament amb alguna altra valoració que en vaig llegir, i a que la Campana va decidir no publicar-lo en català, i la Campana no desaprofitaria cap oportunitat de fer pasta gansa, em van decidir a deixar-lo passar. Quan el vulgui, el tinc a l’abast, i no dic que algun dia no l’agafi, però tens molta raó amb això que la fórmula és la mateixa, i que no pots esperar gran originalitat. Aquestes coses solen funcionar un cop, després has d’innovar.

    I en el que més raó tens, és amb la pel·lícula que van fer del primer llibre de Jonasson, indigna recreació d’un llibre divertit i ben pensat.

    Per cert, m’alegra que comentis llibres que potencialment podem llegir els mortals que et seguim. M’alegra tant que potser acabaré llegint el llibre i tot!

    • Pons ha dit:

      No et pensis, se’m remou una mica l’estómac al pensar que els lectors del blog poden haver llegit un llibre que comento o pitjor encara, que llegiran en un futur, es una situació molt estranya. Quan ressenyo un llibre la resposta que espero dels lectors es “Quines coses més rares que llegeixes, ni en milió d’anys ho llegiré això”

    • ahse ha dit:

      Tens molta estona per passar, eh? Què tal si em prestes unes hores a mi i et deixes de llegir llibres avorrits?

  4. Xavier Pujol ha dit:

    Sóc dels que no va llegir el llibre de “L’avi que va saltar per la finestra”, però sí que vaig veure la pel·lícula. Pel meu gust un pèl lenta i llarga. Però tractant-se d’una persona gran no es pot anar amb presses.
    Quan he vist el títol del pinxo que somniava… ja m’ha semblat que devia ser del mateix autor.

  5. JOMATEIXA ha dit:

    Jo de moment amb dos n’he tingut prou. No sé si m’animaré més endavant però…

  6. Roselles ha dit:

    Doncs la peli de “L’avi…” la vam veure a casa (la meva parella no havia llegit el llibre) i molt bé, eh? Sí que potser es fa un pèl llarga, però en general va agradar.

    El llibre suposo que no el llegiré, com no vaig llegir l’anterior. I per la mateixa raó, que un cop l’argument perd originalitat no li vaig trobar el què de llegir una altra cosa semblant. O si prefereixes, “quines coses més rares que llegeixes, ni en milió d’anys ho llegiré això”

    • Pons ha dit:

      Aquest es un dels pocs casos que llegeixo un llibre “mainstream”, ara no toca aquesta resposta, en el proper ja et dic que si.

Comenta que es gratuït, de moment...

