Cas típic 2297: noi li agrada noia, noi li agrada Assaig sobre la ceguera

Posted: 2016-01-05 in Llibres
ensayosobrelacegueraAssaig sobre la ceguera – José Saramago

Si coneixeu els meus gusts lectors us estareu preguntant què faig jo llegint un llibre així, però no només de ciència ficció i fantasia pot viure un, a vegades se’m gira la castanya i agafo un bestseller com es el cas d’avui, però es que avui he anat més enllà i he agafat un llibre d’un autor portuguès! Llancem-nos per la finestra!

La trama es la següent. Sense cap raó una persona que tenia una vista perfecte es torna totalment cega de cop, i mica en mica anirà contagiant a altres persones que han estat en contacte amb ell desencadenant així una epidèmia de ceguesa. Ceguesa contagiosa? Ens hem tornat bojos? Doncs això es el què passa. La primera part quan el primer personatge es torna cec i comencen els primers contagis la trama avança a bon ritme i està bé, el problema ve a continuació amb la quarantena quan el ritme comença a baixar i es perd el temps explicant cada acció com ara una excursió al bany. Llavors la quarantena s’anima, però després de l’acció torna a avorrir una mica. Ja ho veieu, el llibre va alternant entre l’acció i la acció avorrida. Però el principal problema del llibre es la manera de narrar la història, l’autor fa servir una retòrica molt carregada, plena de metàfores i comparacions, a més moltes vegades acaba divagant cap a temes filosòfics aprofitant la mínima excusa que li dona la trama per fer-ho. L’últim punt a criticar es el final, que no es que sigui dolent, però et deixa amb un “Ah, val, ja està?”

Nota: 5/10

Comentaris
  1. McAbeu escrigué:

    Quan vaig veure la pel·lícula que es va fer basada en aquest llibre (http://www.filmaffinity.com/es/film224179.html) la vaig trobar interessant però un pèl fluixa i vaig pensar que potser el llibre estaria millor però tampoc no vaig fer res per llegir-me’l i la cosa va quedar allí. Ara veig que, segons tu almenys, no em vaig perdre gaire cosa.

  2. Anna escrigué:

    El llibre no l’he llegit perquè primer vaig veure la pel·lícula i després ja sabent el final …. però la pel·lícula em va agradar; té alguns moments que tela.

  3. Xavier Pujol escrigué:

    La pel·lícula era (o és) angoixant.
    Una proposta original i que esperem que no succeeixi mai a la realitat.

  4. Roselles escrigué:

    Et dono tota la raó: el primer que m’ha passat pel cap quan he vist el llibre és que coi fas llegint un llibre així. Després he pensat que el del trifids (pel rotllo ceguera) i Apocalipsis Z (pel rotllo supervivència) t’agradaria, i he vist que ja l’havies llegit i li vas posar bona nota. Mira si et conec, com si t’hagués parit! XD

    Això no treu que a mi m’agradés moltíssim, i encara que el vaig llegir fa 8 anys recordo alguna escena pertorbadora. Ho vaig veure com un assaig novel·lat posant en dubte la bondat dels homes, posant a prova una mica allò que deia Rousseau de que l’home és bo per naturalesa, però que en realitat quan li falla quelcom és ferotge i cruel. El vaig trobar molt fidel al que és probable que passaria si es donés aquesta situació.

  5. ahse escrigué:

    Ja està, ja m’he llençat per la finestra!

  6. Ciutada K escrigué:

    Doncs sí, a mi també m’ha sorpres trobar al sr. Saramago per aqui…I vull aventurar que el motiu d’aquesta nota justeta es troba en les primeres paraules del post: no es el teu estil de lectura.
    El sr. Saramago , pero, es molt gran. Les seves darreres obres son bones radiografies de la nostra societat contemporánia. I del libre que parles una bona nostra. I , si, podria ser ben bé catalogat com a llibre de ciencia-ficcio, tan arriscat no has estat… :P
    Tot i això, m’ha agradat que a can Pons es prenguin aquest’ riscos’. Felicitats!!!
    (Certament, el film es fluix mooooolt fluix)

    • ahse escrigué:

      Si (el Pons troba el llibre avorrit) llavors
        el llibre és avorrit;

    • Pons escrigué:

      A vegades aquests salts morals fora de les meves lectures de confort funcionen, altres vegades no tan. Però ei, no està tan malament, un 5/10 es aprovat, i això es bo, hi ha molts llibres que ni tan sols em prenc la molèstia d’acabar, ja ho veuràs quan pengi el post corresponent dels llibres deixats a mitges del 2015.

  7. carmerosanas escrigué:

    Sí que m’he sorprès de veure aquest llibre aquí. Mooooolt. I això que no et conec tant com la Roselles, he, he, he… en canvi, no m’ha sorprès que no el valoressis com es mereix.

    En Saramago és genial i el llibre també. D’acord amb el que diu el Ciutada K. Radiografia la societat impecablement. Aquest és un llibre angoixant, això sí. La peli no l’he vista ni la veuré.

    A veure què et porten els Reis… segur que t’has portat bé? Bé, finalment els Reis sempre acaben sent generosos. Et desitjo molts bons regals

  8. XeXu escrigué:

    Aquest és l’únic llibre de Saramago que he llegit, i també va ser arran de la pel·lícula que van fer, que no vaig veure, però en va sortir una nova edició del llibre i el vaig comprar. Fa uns quants anys d’això, i si no he llegit res més de Saramago, pots imaginar que va ser perquè després d’aquest vaig decidir que no en llegiria cap més. Pesat, molt pesat amb aquesta prosa inacabable i sense respiració. Collons, tants anys aprenent a posar signes de puntuació, perquè si no et trincaven a classe, i va aquest espavilat i se’ls passa pel folre dels ous, i li donen un Nobel! Segur que no era el Nobel d’ortografia. Senyor, que es poden posar punts en alguna banda, eh!!

    Res, en pau descansi Saramago, i per mi, els seus llibres també.

  9. Eva A. escrigué:

    En temps tan electorals hauries d’haver llegit “Assaig sobre la lucidesa”!

  10. Sergi escrigué:

    Ara en aquest blog es fan posts sobre premis Nobel de Literatura? Qui ets tu i què has fet amb el veritable Pons?

  11. Coses2 escrigué:

    En llegir el títol del post per un moment he pensat que podiem tenir alguna cosa en comú…llàstima que m’hagi llegit el que seguia :(
    Però en els comentaris he vist que no estava tot perdut: jo també sóc seguidora d’en Calvin…Klein ;)

Comenta que es gratuït, de moment...

