Cas típic 2794: noi li agrada noia, noi li agrada La meva dieta coixeja (4/4)

Posted: 2018-03-22 in Ciència, Llibres

Quart i últim dia de Mi Dieta Cojea.  Avui parlem de la publicitat, els “químics”, els ultraprocesats, l’etiquetatge i un resum.

A día de hoy sigue sin estar contemplado un perfil nutricional mínimo, para evitar, por ejemplo, que un helado se convierta en «cardioprotector», al añadirle la cantidad específica de ácidos grasos omega-3, o que unas patatas fritas ayuden al tránsito intestinal solo por contener la cantidad requerida de fibra soluble. Un sinsentido legal.

Mientras que el término vitamina C está muy arraigado en la sociedad y asociado incluso con la salud, la terminología de E-300 vista en un etiquetado nutricional muy probablemente despertará escepticismo ante los consumidores. El ácido cítrico también es otra sustancia presente de manera natural en muchas frutas y verduras: es el E-330. Nuestro cuerpo no entiende de orígenes de los nutrientes o los compuestos que ingerimos, y responde igual ante moléculas similares, independientemente de su lugar de procedencia. Ya se hayan obtenido en la naturaleza o en un laboratorio.

Los edulcorantes son aditivos que se utilizan en numerosos productos alimenticios para otorgarles un sabor dulce. ¿Y por qué se usan entonces, si podríamos utilizar un ingrediente como el azúcar? El motivo es muy sencillo: los edulcorantes aportan sabor dulce sin aportar las calorías y efectos fisiológicos que obtenemos con el azúcar. Que sean acalóricos (no nos proporcionan energía) también va de la mano con el hecho de que no nos aportan ningún nutriente.

Los edulcorantes que están autorizados para usar en nuestro país están regulados y siguen unas rigurosas pruebas de seguridad. El margen de seguridad de los aditivos es muy alto, de manera que consumimos cantidades ínfimas respecto a las que podrían causarnos problemas de salud. La asociación cáncer-edulcorantes es un prueba de la tecnofobia y la quimiofobia que sufrimos en nuestra sociedad a lo nuevo y a lo químico, al entender que siempre son malos.

Otras prácticas diarias como la exposición solar irresponsable, el consumo alto de sal o de carne procesada, así como una ingesta deficiente de fibra, se relacionan con el cáncer en mayor medida.

La bofetada que se pretende dar a los productos ultraprocesados tiene unos motivos sencillos: las materias primas de bajo interés nutricional: féculas, azúcar, jarabe de glucosa-fructosa, almidones, exceso de sal, grasas hidrogenadas, grasas vegetales poco interesantes…

Hay que dejar muy claro que la alimentación debe estar basada en materias primas y cuantas más de origen vegetal y frescas, mejor.

El azúcar no es un nutriente necesario en esa forma concreta y no es para nada recomendable, como vimos en el capítulo 15. Además, en el listado de ingredientes se puede ocultar y maquillar bajo otras denominaciones, como «jarabe de glucosa-fructosa».

Da igual que el nombre comercial incluya términos parecidos a «digestivo», «bueno» o «funciona»; eso no lo convierte en más saludable. Sus eslóganes tampoco se someten a ninguna clase de control, por lo que deberíamos centrarnos en los ingredientes y en el producto en sí mismo. Pensemos que es simplemente un yogur azucarado caro, no un Actimel.

¿Si vemos que tiene muchas grasas es malo? Ya hemos visto que no. Podríamos estar comprando unos frutos secos o un aceite de oliva. ¿Si vemos que tiene pocas kilocalorías es bueno? También hemos repasado que no tiene por qué ser así: hay snacks ligeros muy superfluos y poco nutritivos. Probablemente, lo más interesante que nos aporta este apartado es poder consultar la cantidad concreta de azúcar y sal que tiene el alimento. No es recomendable consumir productos con un alto contenido de estas sustancias. Pero no debemos caer en la idea de que los alimentos sin azúcar son saludables, pues hay muchos ejemplos de galletas o bollería sin azúcar que no lo son.

¿QUÉ DEBO COMER EN ABUNDANCIA? Verduras y hortalizas. Frutas. ¿QUÉ ES GRASA DE CALIDAD? Frutos secos. Aceites saludables. ¿QUÉ ES PROTEÍNA DE CALIDAD? Legumbres. Huevos. Carne sin procesar (limitar). Pescado sin procesar. Lácteos (limitar). ¿CON QUÉ PUEDO COMPLEMENTAR Y ALTERNAR? Cereales integrales. Tubérculos. ¿QUÉ BEBO? Agua en abundancia. Acompañe con infusiones si lo desea. ¿QUÉ DEBO EVITAR? Productos alimentarios que aunque sean comestibles no sean materias primas. No era tan difícil, ¿no?

Comentaris
  1. ahse ha dit:

    Aquest paio… Se li va molt l’olla!!!

    • Pons ha dit:

      No se perquè li tens tanta mania

      • ahse ha dit:

        Si és que el seu cervell coixeja!! On s’ha vist gelats que tinguin ácids omega-3! Tu et compraries un puto gelat que tingui sabor a peix o a oli de cuinar? Si tinguès una més mínima preparació i sapiguès cuinar s’adonaria que no para de soltar bajanades!

        El sucre és bo. El midó és bo. Els greixos són bons. Les proteines valen. No t’has de fartar amb cap però les necessites totes – menys ell, clar! Deixem-lo que visqui amb l’aigua amb traces de carbohidrats i nutrients que pot trobar als productes d’origen vegetals i donem les gràcies a la sort que els nostres avantpassats simis van ser més llests que ell en quant a la dieta.

        • Pons ha dit:

          Lo dels omega 3 era un exemple absurd del què fa la publicitat.

          El sucre no es bo (d’acord que alguna de les 76 raons està una mica agafada amb pinces). No ens cal el sucre per viure, tenim el fetge que s’encarrega de generar la glucosa que necessiten els nostres òrgans.

          • ahse ha dit:

            El sucre és bo. Els sucres són bons. Quan arribis a no poder dormir de nit i tinguis que menjar continuament perquè no tens prou glucosa per dormir ja ho entindràs. El teu cas és una mica més complicat pel control defectuós de la glucemia que tens, però no és que els necessites per viure: és que no hi ha vida sense sucres! Per què creus que els que volen perdre pes fan dietes de proteines?!

            Oblida’t d’això que el sucre no és bo, no hi ha bestiessa més gran que aquesta!

          • Pons ha dit:

            La glucosa es necessària totalment però el sucre no ho és. Les verdures i les fruites porten fructosa i glucosa, entre altres nutrients desitjables. De fet també es possible subministrar energia descomposant el greix per formar cossos cetònics, però per poder fer això has de tenir has de menjar es clar, però no obligatòriament ha de sucre, malgrat que el sucre es el que aporta més energia immediata, això vol dir que també es el que més ràpid dispara l’índex glucèmic.

  2. McAbeu ha dit:

    El resum del llibre (i de la setmana monotemàtica) vindria a ser que hem de menjar variat sense abusar de res. Evitant els aliments processats en favor dels naturals, donant prioritat a les verdures per davant de la carn i eliminant el sucre el màxim possible. És a dir, el que tots sabem de sobres i, per desgràcia, fem ben poc.

    • Pons ha dit:

      i la fruita! i les llegums! i les hortalisses! i si vols cereals que siguin integrals

    • ahse ha dit:

      Anava a dir que per una vegada el comentari del McAbeu no conté equivocacions però vistes les ultimes frases i la conjugació del verb fer doncs…

      Quan dius sucre et refereixes a la sacarosa? Saps que el cervell s’alimenta amb glucosa? Tens idea com et comportaries de nit si arribaries a eliminar el sucre de la teva dieta? Jo sí, de jove vaig fer experiments alimentaris varis i et prometo que això d’eliminar el sucre no va ser gens divertit.

  3. Eva ha dit:

    Bàsicament: no en menges molt d’allò que no menjaria la teua besàvia. Fàcil!

  4. Xavier Pujol ha dit:

    Avui no m’he empatxat. Són enunciats raonables.

  5. gembabe ha dit:

    A la meva besàvia li pirrava el xampany i l’aigua del Carme!

  6. XeXu ha dit:

    Així que, segons el resum, seitans i tofus i merdes d’aquestes tampoc no són gens recomanables, no? Res processat. D’acord, jo seguiré anant al McDonald’s, però el seitan i les hamburgueses de bròquil no les tocaré, ho prometo.

    • Pons ha dit:

      No són recomanables bàsicament perquè no tenen gust a res

    • ahse ha dit:

      Això de les dietes són tot modes i mentides, tu posa’t l’arros blanc al plat amb, 3 fulles verdes d’enciam i carn a la planxa al costat i veuràs com et queda més elegant que qualsevol fotesa.

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